« Tillbaka till bloggen
Insider

Så blir beteenden vanor

iStock-1058642310_webuse

Hjärnan tycker om upprepningar, vilket är en förklaring till att vi ofta håller fast vid våra gamla, trygga och invanda beteenden. Så hur övertygar man hjärnan om att även förändringar kan vara bra, så att de kan bli invanda vardagsrutiner?

Det kan vara svårt att byta ut sin vanliga, bekväma arbetsställning mot en sund och ergonomisk kroppsställning, även om man mycket väl vet att det skulle hjälpa mot tennisarmbågen. Det kan vara ännu svårare att hoppa över chokladbiten till eftermiddagsfikat, även om man mycket väl vet att ett äpple skulle vara nyttigare. Så varför får våra hjärnor oss att göra en sak när vi vet att något annat vore bättre?

 

Hjärnans systemBrain

Vår hjärna har två system som praktiskt nog kallas system 1 och system 2. System 1 är det impulskontrollerade system som får oss att agera instinktivt och omedvetet på olika stimuli, t.ex. när vi väljer kakan framför frukten på buffébordet. System 2 används när vi har tid att reflektera över saker och göra "bra val", t.ex. i situationer när vi har tid att noga fundera över vilken vara vi ska välja i matbutiken – den billiga eller den ekologiska. Om vi har bråttom väljer vi nog bara det första bästa vi får syn på.

Det innebär alltså att ett nytt beteende måste flyttas från system 2 till system 1 i hjärnan för att det ska bli en invand rutin. Och hur åstadkommer vi det?

Läs mer på: Https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/Naa-dine-medarbejdere-med-adfaerdsdesign (kilde: Kommunikationsforum.dk)

 

Vanebrytarmålet

Ett nytt beteende behöver i de flesta fall utföras regelbundet i minst en månad innan det blir en ny vana. Dock har de flesta redan brutit sina nyårslöften redan innan den 23 januari. Det första steget mot att lägga sig till med en ny vana är att sätta sig ner och definiera exakt vad målet är och vad som motiverar förändringen. Det kan nämligen hjälpa att omformulera huvudmålet till vad man kan kalla ett vanebrytarmål. Om någons huvudmål t.ex. är: "Jag vill gärna gå ner 10 kilo" och orsaken är: "eftersom jag vill kunna leka mer med mina barn". Då skulle vanebrytarmålet kunna vara "Jag ska leva sundare eftersom jag vill kunna leka mer med mina barn". Genom att omformulera och konkretisera målet blir det enklare för hjärnan att både komma ihåg och att hålla fast vid det eftersom man hela tiden kan visualisera orsaken till varför man vill gå ner i vikt. Därmed uppnår man troligtvis ett betydligt bättre resultat i slutändan.

Läs mer på: Https://samvirke.dk/artikler/sadan-bryder-du-dine-vane (Kilde: Samvirke.dk)

 

Många bäckar små

Att skapa nya vanor handlar i grund och botten om att ta ett steg i taget så att hjärnan inte blir överväldigad av uppgiften och ger upp för tidigt. Börja t.ex. gärna med en daglig promenad om målet är att kunna springa fem kilometer. På så sätt kan hjärnan i lugn och ro vänja sig vid beteendeförändringen och det kommer varje gång att kännas som en framgång. Och kom ihåg att inte bli nedslagen när eller om du ibland faller tillbaka i dina gamla vanor och hoppar över promenaden för att i stället se ett avsnitt av favoritserien. Det är då lätt att få för sig att "det kanske är lika bra" och då kommer du ingen vart.

 

Samverkande vanor

Försök också att koppla några av dina nya vanor till gamla vanor: Om du t.ex. gärna vill börja använda tandtråd varje dag och du har som vana att titta på nyheterna varje kväll, då kan du lägga tandtråden bredvid fjärrkontrollen så att du påminns om den nya vanan varje gång du sätter på teven klockan 20. På så sätt börjar du också att associera den nya – kanske tråkiga – vanan till något trevligt.

Läs mer på: Http://livsstil.tv2.dk/sundhed/2016-01-03-ekspert-i-vaner-saadan-holder-du-dine-nytaarsforsaet (kilde: livsstil.tv2.dk)

Med hjälp av de här metoderna kan du naturligt flytta de nya vanorna från system 2 till system 1 i hjärnan så att de blir instinktiva beteenden i stället för framtvingade och övervägda handlingar.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter eller nya vanor på vår Facebooksida eller här i kommentarsfältet. Behöver du inspiration till bra mål för 2019 kan du se vad våra anställda har satt upp för mål här.

 

News

Rockstjärnor inom marknadsföring, Sociala medier-experter och Innovatörer kan också ha användning för en ven

Insider

Känner du till vilka regler som gäller för hemarbete år 2020?